Bonno van der Putten : http://www.bonno-van-der-putten.nl
Google werkt aan een bestel- en afleversysteem voor retailers. Dat meldt
Internetretailer.com op basis van een aantal bronnen. "Beide partijen
hebben last van het succes van webwinkel Amazon.com. Willen zij deze
strijd winnen, zullen zij dit samen moeten doen", aldus een analyse van
Don Davis van Internetretailer.com.
Er is aan beide zijden
genoeg motivatie om een anti-Amazon strategie te construeren. De omzet
van de webwinkelgigant neemt al verschillende jaren met dertig tot
veertig procent per jaar toe. Een enorm verschil met de algemene groei
van e-commerce (gemiddeld vijftien procent per jaar).
Niet
alleen webwinkels, maar ook fysieke retailers weten dat ze verkopen
verliezen aan Amazon en vrezen dat ze nog meer terrein verliezen omdat
de consument tegenwoordig hun winkels binnenloopt met de prijzen van
Amazon direct beschikbaar op hun smartphone.
Ook Google heeft
last van Amazon. Vorig jaar toonde een rapport van Forrester Research
dat dertig procent van de ondervraagde consumenten hun zoektocht naar
producten begonnen op Amazon.com. Het percentage wat dit bij Google deed
was slechts dertien procent. Twee jaar eerder was dit nog achttien
procent bij Amazon en 24 procent bij Google.
Het veelgehoorde
idee rond de samenwerking is dat wanneer een consument zoekt naar een
product, bijvoorbeeld een broodrooster, Google hen de resultaten toont
van winkels in de buurt, inclusief prijs- en voorraadgegevens. Mocht de
consument het gewenste product vinden kan zij deze vervolgens simpel
bestellen. De retailer levert het product en Google zorgt voor de
betaling. Uniek aan dit concept is dat Google en de retailer er naar
streven het product nog dezelfde dag te leveren.
“Een erg sterk
concept dat pas werkt als je als aanbieder je beloften nakomt”, aldus
Don Davis. Iets wat volgens hem een moeilijke twee stap is. “Fysieke
retailers zijn het immers niet gewend om producten te moeten verzenden
vanuit hun winkels. Zij moeten ruimte vrijmaken waar het personeel
orders kan verzamelen.”
“Daarnaast zijn er ook nog uitdagingen
op het gebied van verzending, zeker wanneer deze dezelfde dag nog moet
plaatsvinden”, vervolgt Davis. En tot slot is het volgens de redacteur
ook nog maar de vraag of grote retailers wel met Google willen
samenwerken. “Retailers als Walmart en Best Buy zien grote delen van hun
marketingbudget al opgaan aan Google. Zijn zij bereid de internetgigant
nog meer toe te stoppen?”
Pas wanneer Google en hun partners
dergelijke zaken op orde hebben kan dit concept succesvol worden volgens
Davis. “Uiteindelijk kunnen de partijen niet te lang wachten. Amazon
blijft immers marktaandeel winnen, en willen zij hier verandering in aan
brengen zullen zij toch de handen ineen moeten slaan.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten