dinsdag 2 april 2013

Bonno van der Putten 'Lululemon heeft de retail omgedraaid'

Lululemon weerlegde de afgelopen twee jaar elk kwartaal dubbele cijfers in omzetgroei. Daarmee onderscheidt het Canadese sportbedrijf zich van de bricks-and-mortar retailers die struikelen over de economische crisis. "Ze verkopen een merkidentiteit", verklaart Credit Suisse-analist Christian Buss het succes.
Het bedrijf dat begon als leverancier van yogakleding voor vrouwen, heeft daarmee de retail omgedraaid, zegt Buss tegen USA Today. "Het model in de retail was altijd: kom hier en wees cool als je ons product hebt gekocht. Het model dat Lululemon probeert te bouwen is: je bent wel cool, maar wij zijn je partner als je best mogelijke zelf wilt zijn."
De sportwinkel heeft dan ook als belangrijkste doel een gezonde community te bouwen, zegt ceo Christine Day. Door onder meer gratis yoga in de winkels en het sponsoren van de halve marathon in Vancouver aankomende augustus is er een groep trouwe volgers ontstaan, die zich als een stam gedragen. Een groep die het gezonde leven, hechte gemeenschappen en kleurrijke sportkleding aanbidt. Volgens Day is de kleding van Lululemon 'een medium voor mensen om het leven te leiden waar zij van houden.'
Wel moest de ceo zich verantwoorden voor het uit de markt halen van yogabroeken die te doorschijnend bleken te zijn. Volgens het bedrijf zou dit uiteindelijk 67 miljoen dollar (52,3 miljoen euro) in verloren omzet kosten. "Maar we moeten ons afvragen of ze er op de lange termijn de relatie met hun vaste klanten niet mee verzwakken", zegt Buss.
 
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten