http://www.bonno-van-der-putten.com
Retailers moeten in hun omnichannelstrategie aandacht geven aan
predictive analytics. Dat stellen Simon van Ulden en Geeta Chetty van
i3, specialist in business intelligence voor retailers in het
aprilnummer van RetailTrends. Alleen enorme hoeveelheden data verzamelen
uit kanalen als sociale media, fysieke winkels en webshops is niet
voldoende. "De echte uitdaging ligt erin om van big data 'big results'
te maken", stelt Van Ulden.
Zo wijst Van Ulden naar supermarktketen Albert Heijn, 'waar ze
om vijf over tien al weten wat er om tien uur is verkocht'. De volgende
stap is volgens Van Ulden leren vooruit kijken en zo de toekomst
voorspellen. "Als de kans bijvoorbeeld zeventig procent is dat een
consument dat ene product gaat kopen, moet je volledig daarop inzetten."
Door verschillende scenario's te vergelijken legt predictive
analytics patronen bloot, waar retailers op in kunnen spelen.
"Predictive analytics kunnen je niet vertellen wat er met zekerheid gaat
gebeuren, maar het kan je wel vertellen welke ontwikkelingen je in
ieder geval kunt uitsluiten", verklaart Chetty aan. Alleen al door het
klikgedrag op internet te volgen, kan i3 met vrij grote zekerheid zeggen
of een consument wel of niet tot bestellen overgaat, stelt Van Uden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten