http://www.bonno-van-der-putten.com
Marks & Spencer is vanaf vandaag terug in Nederland. De Engelse
keten heeft in de Kalverstraat een multichannel winkel geopend van
vijfhonderd vierkante meter, gericht op ‘food & fashion’. Deze
winkel is een voorbode voor de opening van twee grote flagshipstores in
Den Haag en Amsterdam, zo meldde M&S-directeur Marc Bolland
gisteravond tijdens een persconferentie in Amsterdam.
Naast een
mini-supermarkt met een groot aanbod kant-en-klaarmaaltijden, heeft
M&S in deze vestiging de eerste e-boutique van Europa geopend.
“Nederland is met een internetpenetratie van meer dan negentig procent
het een na grootste land op gebied van internet”, zo verklaart algemeen
directeur Marc Bolland de stap om in Nederland de eerste e-boutique te
openen. “De Nederlandse consument is meer dan klaar voor het nieuwe
retailen”, vult Laura Wade-Gery, multichanneldirecteur bij M&S, aan.
De e-boutique met damesmode beslaat een klein deel van de
winkel. Een klein deel van de kleding kan fysiek worden bekeken en
gekocht, maar de rest is alleen online te bezichtigen. “Het geeft
klanten de mogelijkheid om het product live te zien, voelen en testen om
een beeld van de kwaliteit te krijgen. Dat is niet mogelijk achter je
computerscherm”, aldus de Nederlandse topman van M&S.
Naast
het assortiment fysiek aanwezige kleding staat een groot scherm waarop
de consument door het virtuele kledingrek kan swipen. Met deze
zogenoemde virtual rail brengt de retailer online en offline samen.
Hierbij is de nieuwe Nederlandse webshop de spil voor de modeverkoop van
M&S. De kledingdistributie zal plaatsvinden via een in mei te
openen megadistributiecentrum in Engeland ter grootte van twaalf Boeings
747’s. “Vol met automatisering, net als de film The Matrix,” zegt
Bolland.
Het Britse modeconcern heeft grote plannen om
internationaal te groeien. Niet alleen komen er in Nederland
flagshipstores met een compleet assortiment kleding, woonaccessoires en
voedingsmiddelen, ook Brussel krijgt zo’n eigen vestiging en tevens
staan drie nieuwe winkels in Frankrijk op het programma. “We willen met
weinig investering toch uitbreiden”, geeft internationaal directeur Jan
Heere aan. “Dat gaan we ook doen door middel van franchise.”
Op
de flagshipstores is het nog even wachten. De winkel van vierduizend
vierkante meter in De Markies in Den Haag gaat in het voorjaar van 2014
open en die van zesduizend vierkante meter op het Rokin in het najaar
van 2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten