Het aantal consumenten dat huismerken en aanbiedingen koopt,
groeit door de crisis. Consumenten letten tegenwoordig beter op de prijs
dan voorheen, blijkt uit onderzoek van GfK dat vandaag wordt
gepubliceerd. Het aantal huishoudens met een krap budget is de afgelopen
vier jaar van achttien naar 24 procent gegroeid.
"Die kopen dus vaker het huismerk of ze gaan naar discounters", stelt GfK-onderzoeksdirecteur Joop Holla in het Algemeen Dagblad. "We zien dat mensen zichzelf toch verwennen. Mensen met een krap budget kopen relatief vaker bier en een zoutje als verwennerij." Ook een duurdere verwennerij wordt daarbij niet geschuwd, stelt hij. "Met Pasen had Lidl garnalenkrokketen. Die waren 3,99 euro per vier stuks, maar waren heel snel uitverkocht."
Negentien procent van alle uitgaven blijkt naar luxeartikelen als koekjes te gaan. Consumenten met een krap budget geven verhoudingsgewijs meer geld uit aan verzorging, maar minder aan vlees en vers groente en fruit, aldus Holla.
Het onderzoeksbureau maakte vorige week al bekend dat 17,7 procent van alle supermarktbestedingen in 2012 naar aanbiedingen gingen. Dat was een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de groep consumenten die ten minste veertig procent aan promoties besteedde groeide, van acht naar 11,3 procent.
"Die kopen dus vaker het huismerk of ze gaan naar discounters", stelt GfK-onderzoeksdirecteur Joop Holla in het Algemeen Dagblad. "We zien dat mensen zichzelf toch verwennen. Mensen met een krap budget kopen relatief vaker bier en een zoutje als verwennerij." Ook een duurdere verwennerij wordt daarbij niet geschuwd, stelt hij. "Met Pasen had Lidl garnalenkrokketen. Die waren 3,99 euro per vier stuks, maar waren heel snel uitverkocht."
Negentien procent van alle uitgaven blijkt naar luxeartikelen als koekjes te gaan. Consumenten met een krap budget geven verhoudingsgewijs meer geld uit aan verzorging, maar minder aan vlees en vers groente en fruit, aldus Holla.
Het onderzoeksbureau maakte vorige week al bekend dat 17,7 procent van alle supermarktbestedingen in 2012 naar aanbiedingen gingen. Dat was een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de groep consumenten die ten minste veertig procent aan promoties besteedde groeide, van acht naar 11,3 procent.
http://ow.ly/krFMv @bonnovanderputt #retail #carrefour #news #equity
Geen opmerkingen:
Een reactie posten