Fabrikanten en retailers zijn grotendeels verantwoordelijk voor de
groei van fairtrade, biologische en EKO-producten. Dat concludeert Han
Eisma van marktonderzoeksbureau Facts2Act in zijn onderzoek dat in
RetailTrends 6 is gepubliceerd. "Als de producten op een aantrekkelijke
manier in de winkel worden gepresenteerd, zal de consument het kopen",
stelt hij.
Eisma noemt de signalen rond de duurzame producten 'hoopgevend'. Zo
was van alle verkochte eieren en zuivel in supermarkten vorig jaar
respectievelijk negen en zes procent biologisch, terwijl 25,5 procent
van alle verkochte karnemelk biologisch is. In andere productgroepen
blijft de groei echter beperkt tot nul tot twee procent, merkt Eisma op.
Dat komt doordat consumenten meer moeite hebben zich daarbij te
associëren met bio/EKO-producten en het assortiment in deze segmenten
vaak beperkt is, stelt hij.
Het merk Bio+ is met driehonderd producten in het assortiment
wel herkenbaar in supermarkten. Uit de Merken Top 100 van IRI blijkt het
in 2012 19,7 procent gegroeid te zijn naar een omzet van 65,1 miljoen
euro. Daarbij blijkt zestig procent van de Nederlandse huishoudens vorig
jaar minstens een fairtrade product gekocht te hebben: een stijging van
acht procent ten opzichte van 2011.
Deze groei is te danken aan fabrikanten en retailers die geheel of
gedeeltelijk zijn overgestapt op duurzame productie, stelt Eisma.
Zo werkt Verkade alleen nog met duurzame cacao, zijn alle
chocoladeletters tegenwoordig duurzaam, verkoopt PLUS alleen
fairtrade-bananen en is het theehuismerk van Superunie volledig
gecertificeerd. Volgens de onderzoeker hebben handel en industrie dan
ook een leidende rol in het duurzamer en gezonder maken van producten.
Monarch Capital. The leading number 1 Entrepeneurs
http://www.bonnovanderputten.co.uk/ @bonnovanderputt #retail #carrefour
#news #equity
Geen opmerkingen:
Een reactie posten