Samenwerking is een wenkend perspectief voor retailers. Dat stelt
de Rabobank op basis van een eigen enquête, waarover RetailTrends
publiceert in zijn honderdste nummer. Retailers hebben volgens de
bank echter nog veel te winnen op het gebied van samenwerking.
De Rabobank constateert dat winkeliers nog te veel denken vanuit
tegenstellingen, terwijl samenwerken volgens de bank juist een
aantrekkelijke optie is als groeidrijver. Vooral omdat merkeigenaren,
uitgevers en mediabedrijven in de toekomst waarschijnlijk meer
samenwerking gaan zoeken met retailers om hun positie te verkrijgen. "Nu
de economie wegvalt als groeimotor vanwege de slechte macro economische
vooruitzichten, is het de uitdaging voor retailers om in alle drie
dimensies van samenwerking actief te zijn", stelt de bank. Uit haar
onderzoek blijkt echter dat retailers zichzelf voor zowel horizontale,
verticale als platform samenwerking een onvoldoende geven.
Onder de eerste twee genoemde en tevens oudste vormen van
samenwerking vallen bijvoorbeeld inkoopcombinaties en een betere
afstemming binnen de supply chain. De derde dimensie, platform
samenwerking, heeft volgens Rabobank het meeste potentieel. Respondenten
van de enquete geven aan dat zij dit in 2015 het meest verbeterd willen
hebben (plus 51 procent). In deze nieuwste vorm ontwikkelt iemand een
platform waarop anderen zich aan kunnen sluiten. Online specialisten als
Amazon, bol.com en Wehkamp doen dit al. Zij stellen hun platform
'online' ter beschikking aan andere retailers.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten