zaterdag 4 mei 2013
Bonno van der Putten 'Ook Carrefour vreest AH in België niet'
Supermarktconcern Carrefour gelooft niet dat de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn een groot succes wordt in België. Dit komt omdat er geen goede locaties meer beschikbaar zijn, meldt topman Lavinay van Carrefour via het Belgische vakblad Storecheck.
Supermarkten kunnen in dit land alleen nog terrein winnen door van elkaar af te snoepen, verwacht Lavinay. Ook denkt hij dat de markt te volwassen is voor een nieuwkomer. AH heeft momenteel dertien vestigingen bij onze zuiderburen.
Het motto van AH in België is ‘Plezierig winkelen tegen Hollandse prijzen’. Carrefour vreest niet voor de lagere prijzen van AH door inkoop in Nederland. Als het toch gevolgen heeft voor het Franse supermarktconcern, dan laat de topman een inkoopcentrale in Nederland opzetten om op die manier te kunnen concurreren. Carrefour heeft zelf ruim zevenhonderd supermarkten in België. De retailer domineerde tot 2009 de Belgische supermarktbranche als marktleider, maar is ondertussen gezakt naar de derde plek.
Voormalig topman van de Belgische formule Delhaize Arthur Goethals liet zich eerder in soortgelijke bewoordingen uit. “Ahold is geen gevaar voor de drie grote supermarktbedrijven in België. Als er tien winkels per jaar geopend worden, en dat is veel, duurt het tien jaar voordat er een netwerk van honderd winkels is opgezet. Dat levert hooguit vier procent marktaandeel op", citeerde De Standaard Goethals in februari. Hij ziet kansen voor Ahold door een overname ,'maar de kansen liggen niet voor het oprapen'.
De ambities van de Nederlandse marktleider zijn echter glashelder. In 2011 sprak de grootgrutter uit tweehonderd winkels te willen openen in België. De supermarktketen wil deze groei realiseren door bestaande winkels over te nemen, of ondernemers over te halen over te stappen op een Albert Heijn-franchise contract.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten