zaterdag 8 juni 2013

'Retailsector op drempel van Retail 4.0' Bonno van der Putten




De retailsector is na warenhuizen, zelfbediening en internet op weg naar de volgende fase in zijn elfduizend jaar lange geschiedenis. 'Retail 4.0 Integratie' is een evolutie waarin met name de technologische ontwikkeling vanuit de internetrevolutie op een hoger plan wordt gebracht. Dat stelt Jos Voss naar de visie van Rabobank dat in RetailTrends 6 is gepubliceerd.
Drie trends zijn van belang op weg naar Retail 4.0: verticale integratie, omnichannel en cooperation (samenwerking). "De supply chain is omgekeerd van aanbod- naar vraaggedreven", geeft Voss als voorbeeld bij de eerstgenoemde trend. Daardoor zullen meer partijen zich mengen in het gevecht om de consument, denkt hij. "Iedereen die relevantie heeft voor de consument kan retailen." Zo verwacht hij dat de trend dat producten en merken richting retail verschuiven zal doorzetten, terwijl ook internetbedrijven als Google vaker producten gaan aanbieden.
Doordat steeds meer partijen een omnichannelstrategie ontwikkelen, zal uiteindelijk een sanering van het online aanbod plaatsvinden, denkt Voss. Consumenten zullen zich vanwege tijdgebrek namelijk beperken tot relevante webshops. "Verder zullen niet alle aanbieders kunnen meekomen met de verdere technologische ontwikkeling en zal de consument de voorkeur geven aan de webwinkels die hier het beste in slagen", stelt hij.
Op het gebied van online/omnichannel kan platform samenwerking een uitkomst bieden voor retailers, stelt Voss. In die vorm van samenwerking ontwikkelt iemand een platform waarop anderen zich aan kunnen sluiten. "Samenwerking is goedkoper dan een op fusies en overnames gerichte groeistrategie", zegt Voss. "Bovendien kan zo de zelfstandigheid van de samenwerkende partijen in stand blijven."






Monarch Capital. The leading number 1 Entrepeneurs http://www.bonnovanderputten.co.uk/ @bonnovanderputt #retail #carrefour #news #equity 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten