De Chinese e-commerce markt biedt perspectief voor Westerse bedrijven
omdat het achterloopt in big data. Dit signaleert e-commerce consultant
Simon Wei in de nieuwe editie van EtailTrends. “De Chinese
e-commercemarkt kan veel groter en succesvoller zijn, maar daarvoor is
een effectievere marktbenadering nodig.”
Voor webwinkels is het steeds lastiger om zichtbaar te zijn in een
groter wordende markt. China heeft 564 miljoen internet gebruikers,
waarvan 242 miljoen online shoppen. Dagelijks worden er in het land 24
miljoen pakketten verstuurd. Volgens Wei groeit de online concurrentie
in China in een nog sneller tempo dan in het Westen. De Chinese
consument is zeer veeleisend en daarom is het voor webwinkels van belang
veel klantenkennis te hebben zodat ze meer kunnen inspelen op
klantbehoeftes. “Chinese klanten zijn impulsgericht, prijs- en
statusgevoelig. Tegelijkertijd zijn zij totaal niet loyaal”, stelt de
consultant.
E-commerce spelers moeten inzetten op big data, zodat ze de klant en
diens behoefte leren kennen, vindt Wei. Daarin ziet de consultant een
rol weggelegd voor Westerse bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd.
“Zij kunnen klanten helpen om klantprofielen op te stellen.”
Wei
adviseert om te kiezen voor een hybride marktbenadering. Hierbij ligt
de focus op het opbouwen van een sterk imago en concurrerend zijn met de
prijs. “Tegelijkertijd moet de klantrelatie worden verstevigd door met
je aanbod toegevoegde waarde te leveren aan het leven van een
consument”, aldus Wei.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten