Wanneer Albert Heijn in Belgiƫ een winkel opent verlagen nabijgelegen
supermarkten hun prijzen met gemiddeld twee procent. Dat blijkt uit
onderzoek van Nielsen naar de impact van AH op de prijzen in Belgische
supermarkten, meldt Gondola Magazine.
Nielsen vergeleek de
prijzen van vijftig merkproducten bij zestien AH-vestigingen en
supermarkten in een straal van tien kilometer daaromheen. In sommige
gevallen signaleerden de onderzoekers een verschil van meer dan tien
procent productniveau.
“In promoweken kan de prijserosie zelfs
oplopen tot min dertig procent op productniveau, en dat alleen door de
ligging van een winkel”, aldus Nielsen. “Dat is een gigantisch effect.”
De impact wordt volgens hen alleen maar groter naarmate AH meer winkels
opent en promoties organiseert.
Eerder voorspelde
Rabobank-analist Patrick Roquas al een prijsdaling van vijf tot tien
procent in de Belgische supermarkten door de concurrentie van AH en
Lidl. Ahold zal bij onze zuiderburen flink groeien, aldus Roquas.
“Albert Heijn verkoopt daar Belgische kwaliteit voor Hollandse prijzen
en is daar vrijwel de goedkoopste keten.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten