zaterdag 8 juni 2013

Sterke toename aantal kledingwinkels in Amsterdam Bonno van der Putten

Amsterdam heeft de afgelopen tien jaar de sterkste toename van kledingwinkels gehad. Dit blijkt uit een onderzoek van DTZ Zadelhoff naar kernwinkelgebieden. Het marktaandeel van de kleding- en modebranche nam toe van 34,6 procent in 2003 naar vijftig procent vorig jaar. In onze hoofdstad heeft zich bovendien een sterke internationalisering voorgedaan.
Diverse grote Europese en Amerikaanse winkelketens vestigden zich de afgelopen tien jaar in het kernwinkelgebied. Zo opende Esprit in 2004 een flagshipstore in de Kalverstraat. Diverse formules van het Spaanse Inditex verwierven een prominente plek in Amsterdam. Zara trok in het oude gebouw van Marks & Spencer en Bershka kreeg een vestiging op de Nieuwendijk. Andere ketens die een winkel openden in Amsterdam waren New Yorker, River Island en Desigual. Het Deense familiebedrijf Bestseller kwam met diverse nieuwe winkelformules naar de hoofdstad zoals Vila en Only.
Binnenkort is het de beurt aan grotere Angelsaksische spelers in Amsterdam zoals Forever21 op de Kalverstraat, Abercrombie & Fitch op de Leidsestraat en Primark op het Damrak. Begin van de eeuw betraden vooral Duitse en Deense ketens de markt, maar de afgelopen jaren waren het ook Spaanse, Engelse, Ierse en Amerikaans retailers. Het kernwinkelgebied van Amsterdam breidde zich hierbij verder uit richting het Leidseplein. De Heiligeweg en Leidsestraat waren erg in trek. Er was in deze straten een toename van zowel filialen als zelfstandigen. In 2012 openden hier G-Star Women, Supertrash en Sam Friday. De jaren ervoor waren dat nog eens tien andere formules.






Monarch Capital. The leading number 1 Entrepeneurs http://www.bonnovanderputten.co.uk/ @bonnovanderputt #retail #carrefour #news #equity


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten